Tegnestifter satte syklister ut av spill
Sigvald
2012-06-23 17:38:33 UTC
http://www.dagbladet.no/2012/06/23/sport/sykkel/den_store_styrkeproven/22259991/

Flere syklister i Den Store Styrkeprøven måtte bryte rittet på grunn
av punktering. Dette har skjedd fordi noen har kastet tegnestifter i
løypa.

- Jeg krasjet i 65 kilometer i timen, og det er nesten flaks at det
gikk bra. Med en gang jeg smalt i bakken, lurte jeg på hvor lang tid
det ville ta før en bil kom og kjørte over meg. Jeg var heldig. Det
kom både personbiler og trailere bak oss. Jeg har vondt i ryggen og
noen skrubbsår, men det kunne gått mye verre. I verste fall kunne jeg
vært død, sier Johan Haugseth til Dagbladet. Han var én av flere på
sykkellaget til Sportsklubben Rye som måtte bryte rittet.

- Dette er tragisk. Det er trist at noen kan finne på noe slikt. Vi
sitter fire personer i bilen her, og alle har gitt seg. Noen har
skrubbsår og diverse slagskader. Vi i sykkelklubben kommer til å
anmelde det. Det er snakk om alvorlige skader, og sykler til over
50.000 kroner som er ødelagt, sier Frank Thommesen, som syklet sammen
med Haugseth.

Dagbladet snakket med rittleder Ingar Wilhelmsen tidligere i dag. Han
stiller seg uforstående til at noen kan sabotere rittet.
- Det er veldig synd at i den ene festhelga i året der vi får bruke
offentlig vei, er det noen som misliker det så sterkt at de gjør noe
slikt. Det er bare trist. Først fikk vi melding om at det var
tegnestifter i Berkåk, og nå har vi fått melding om en tilsvarende
hendelse på Skreia i Østre Toten, sier Wilhelmsen.

---------------------

Jeg kan forsikre om at slike syklister ikke står veldig høyt i kurs
hos den jevne FrPer. Slike trenings- og konkurransesyklister er vel
kjent for å ta seg til rette i trafikken på bekostning av andre
trafikkanter. Således er det vel knapt noen bilist som ikke har
opplevd hvordan disse trenings- og konkurransesyklistene tar seg til
rette på veiene. Blant annet ligger de ofte flere i bredden,
tilsynelatende uten å ofre verken veitrafikkloven eller andre
trafikkanter en tanke. Man har også opplevd at gjester har blitt
betydelig forsinket i konfirmasjoner på grunn av at offentlig vei har
vært sperret som følge av sykkelritt.

Det vi her har sett er nok således bare en liten takk for sist fra
frustrerte bilister som har negative erfaringer med trenings- og
konkurransesyklister. Så lenge man opplever at slike syklister og
arrangører av sykkelritt i unødig grad tar seg til rette i/overfor
annen trafikk, er slike protestmarkeringer fra billisthold strengt
tatt ikke mer enn hva man nok må forvente.

Konklusjon:
Alle som ønsker mer omsorg for bilistene og en bedre
veitrafikkpolitikk bør gi sin stemme til FrP ved neste valg!
Sigvald
Stein
2012-06-24 14:56:35 UTC
Post by Sigvald
Alle som ønsker mer omsorg for bilistene og en bedre
veitrafikkpolitikk bør gi sin stemme til FrP ved neste valg!
Sigvald
Jeg tror ikke det hjelper
men jeg kan si som min sjåførlærer :
Slike folk burde vært skutt før noen fikk skylda for å ha kjørt dem ihjel
Sigvald
2012-08-17 18:42:37 UTC
Post by Stein
Slike folk burde vært skutt før noen fikk skylda for å ha kjørt dem ihjel
Her er nok et eksempel på hvordan sports-syklister oppfører seg i
trafikken:

http://www.osloby.no/nyheter/Ble-dratt-etter-hesten-etter-kollisjon-med-sykkel-6967903.html

Hestefolket har lenge fryktet en ulykke i møte med syklister. Litt før
sankthans gikk det galt. Rideskoleelever var på vei i bratthenget på
grusveien fra Finnerud mot Sørkedalen. Fem hester gikk etter hverandre
på høyre side av veien. Anne Sofie Gjestrum, som har ridd i 12 år,
forteller hvordan hun opplevde det som skjedde.
- To syklister kom brasende i høy hastighet ved siden av hverandre,
uten å varsle at de kom, forteller hun. Den ene syklisten kjørte rett
inn i rumpa på den bakerste hesten. Tre av hestene satte i galopp. To
av rytterne ble kastet av hestene. Gjestrum hang fast i stigbøylen og
ble slept etter hesten nedover veien. Etter hvert glapp foten ute av
støvelen, og hun ble liggende forslått og omtåket.
- Syklistene stoppet litt hos de andre og forklarte at de ikke kunne
vite at det var noen i veien. Deretter fortsatte de forbi meg der jeg
lå, uten å stoppe, uten å oppgi navn og uten å vite hvor skadet jeg
var, forteller hun. Hun følte seg dårlig, og ambulanse ble tilkalt. På
Legevakten ble det konstatert ribbensbrudd og sår som måtte sys.
---------------------

Er det rart noen får nok av slike trafikk-bøller og svarer med å strø
tegnestifter på veiene under sykkelløp?

Deltakere i sykkelløp som Den Store Styrkeprøven bør pålegges å betale
disse og andre sykkel-ofre erstatning, gjennom en egen
erstatningsavgift som legges til i starkontingenten.

Sigvald
Hans Petter Nenseth
2012-08-21 19:50:49 UTC
Post by Sigvald
Deltakere i sykkelløp som Den Store Styrkeprøven bør pålegges å betale
disse og andre sykkel-ofre erstatning, gjennom en egen
erstatningsavgift som legges til i starkontingenten.
Konklusjonen er at ønsker man senkede skatter og avgifter stemmer man
ikke FrP

Pelle Thomsen
2012-08-21 21:12:45 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Sigvald
[...]
Nå synes jeg du heller skulle ta inn over deg at tegnestiftene kan ha
vært produsert i Pakistan !!!

Konklusjonen skulle gi seg selv.
Stein
2012-09-21 19:48:03 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Sigvald
[...]
Tegnestifter og atombomber er en flott kombinasjon