Kan jeg kastes ut på mistanke om prostitusjon?
Islandsjenta
2012-07-04 13:51:25 UTC
Først og fremst, beklager om jeg legger denne tråden i feil kategori.
Mitt spørsmål lyder som følger; Leier av oslo kommune på 6året, har aldri hatt en klage, alltid betalt husleie i tide og i det hele tatt null problemer.
Nå er det en selverklært vigilante som har fått det for seg at jeg selger meg fra leiligheten. Fikk en advarsel fra vaktmester i blokka om at han hadde kontaket boligbygg(de som leier ut for oslo kommune) og de hadde vært her og snakket med ham igår :-(
Har lest litt rundt og såvidt jeg kan se kan jeg ikke hives ut pga an privatpersons mistanke, og man trenger tre klaeger for og hives ut av kommunal leil.
Noen som kan hjelpe meg med råd her?
Evnt hvor kan jeg lese om lovverket rundt dette og gjelder samme utleielov for kummunen som for valig utleier?
alle råd settes stor pris på.
ps- finnes det en jusnettside, der man kan få gratis tips, alla; spør juristen...
klems fortvilet V.
islandsjenta
Dag-Erling Smørgrav
2012-07-04 14:20:30 UTC
Post by Islandsjenta
ps- finnes det en jusnettside, der man kan få gratis tips, alla; spør juristen...
http://www.jussbuss.no/

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Frank
2012-07-04 15:16:21 UTC
Post by Islandsjenta
[...]
Høres ut som ganske sjikanøs opptreden av utleiers representanter,
som du på ingen måte skal akseptere !

Uansett, enhver advarsel SKAL være i skriftlig form, som et minimums
dokumentasjonskrav. Vil de ikke skrive hva advarsel går ut på, er det
å anse som sjikane.

--

Utleier, privat eller Kong Salomo, SKAL holde seg til reglene i
Husleieloven

http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html

Rettspraksis er krystallklar, dersom utleier ikke følger lov og/eller
vanlig folkeskikk -- er det utleier som må svi.

Det er ikke bare å kaste ut bebobere, slett ikke med tilhørende
sjikane, oppsigelsesreglene fremgår av husleielovens kap 9,
spesielt å merke er

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-7

Cluet i siste bestemmelse, er at enhver oppsigelse skal være begrunnet
(dvs saklig), og skriftlig. Synder utleier, mot saklighet eller
formkrav, skal det _veldig_ lite til for at evt oppsigelse blir ugyldig.

Utleier er smertelig klar over reglene som gjelder, og når utleier er
kommune -- blir krav til utleier og deres representanter STØRRE, både
moralsk og juridisk.

--

Ta med din husleiekontrakt til en advokat, be om såkalt "fritt
rettsråd", vanligvis halvtimes gratis konferanse.

Vis kontrakten, gi samme innledning som her -- om spør om du har en
sak.

Advokaten, dersom det er så opplagt som fremstilt her, vil sannsynlig
kunne sende evt videre (en mega-)regning direkte til Oslo kommune.

Evt - send en mail til reply-to adressen her, så kan jeg veilede deg
ift aktuelle advokater og ønskelig dokumentasjon.